donderdag 1 oktober 2015

Even een tussendoortje over iets heel anders, nl. de nummering van de loks van de Stoom Stichting Nederland. Naar aanleiding van vragen op de website van de Stoom Stichting Nederland een korte uitleg over de nummering.

De loks zijn, op de War Department lok 8811 na, alle ex- Deutsche Bundesbahn.

Het nummersysteem van de DB stamt uit de vooroorlogse tijd, waarbij het nummer aangaf wat voor type lok(Baureihe, afgekort Br.) het was.
B.v. een 01 of 02 of 03 waren sneltreinloks(intercity). Een 23 of 24 of 38 waren personentreinloks (huidige sneltrein). Een 41 of 43waren goederenloks. Een 65 of 66 waren tenderloks,
Het zgn. volgnummer b.v. 150 van de 01 150 of de 023 van de 23 023 gaf aan de hoeveelste lok het was van de serie.
Echter er zijn ook uitzonderingen of afwijkingen;
De 01 1075 was niet de 1075ste lok maar een loktype 01 10, het verschil met een "gewone"01 is dat de 01 een twee-cilinder lok is en de 01 10 een drie-cilinder lok.
Het volgnummer 075 slaat op het toegewezen afleveringsnummer, er zijn er maar 55 gebouwd, maar de bestelling was meer. Door het uitbreken van de oorlog werd de bestelling verkleind.

Op een gegeven moment is men bij de DB overgegaan naar het beheren van het materieel middels computers en om de nummers op te kunnen nemen in een computerbestand moest zeker gesteld worden dat er geen doublures of niet bestaande loks opgenomen werden. Dit werden de EVD-nummers, Elektronisch Daten Verarbeitung.
Vandaar dat er een zgn. controlenummer achter het volgnummer toegevoegd werd. Ook werd het verschil is een oliegestookte of kolengestookte lok kenbaar gemaakt met het loktype nummer. B.v de 01 10 kolen werd 011 en de 01 10 olie werd 012. Het volgnummer bleef gelijk.
Een loknummer bestond dus toen uit loktypenummer + volgnummer + controlenummer. Die laatste werd berekent middels een formule, zodat de computer automatisch aangaf dat er iets niet klopte als er een tikfout gemaakt werd. B.v. de 012 075-8 kon niet worden ingevoerd als 012 075-3, want het rekensommetje klopte niet.

De 01 1075 is bij de DB omgenummerd naar 012 075-8 vanwege de oliestookinstallatie. Bij het in gebruik nemen van de lok door de Stoom Stichting is de machine weer teruggebouwd naar kolenstook. Als de lok in de DB tijd niet was omgebouwd tot oliestook had het het nummer 011 075-9 gehad.

Er vindt af en toe een wisseling van nummer plaats, waarbij het nummer 012 075-8 niet kan omdat het geen oliestook machine meer is.

Tegenwoordig moeten alle railvoertuigen een 12-cijferige "Europees" nummer hebben, die als volgt is opgebouwd; tractiecode, landcode, voertuignummer met controlenummer, landaanduiding en eigenaar. Dus werd de 01 1075; 90 84 0011 075-9 NL SSN. Het nummer 011 075-9 is dus een officieel deel van het identificatienummer van de loc.

Dit is ook de reden dat we af en toe kunnen wisselen van nummerplaten, hebben de fotografen wat afwisseling in kiekjes.

Voor de 23 023 geldt grotendeels hetzelfde, die krijgt ook een "Europees" nummer nl. 90 84 0023 023-5 NL SSN. De opties zijn dan platen met 23 023 of 023 023-5.

Just a small intermezzo; Some questions were asked about the numbering of our locomotives.
All our locs, except the War Department Hudslet build 8811, are ex-DB locomotives.
So from the start they were numbered with the original DB numbers. The numbering systems stems from before WWII.
Locomotives were catogorized in groups/series. The series i.e. 01, 02, 03 were HS locomotives, 23 and 38 were normal passenger train locomotives and i.e. 41 or 50 goods train locomotives.
An exception to the rule were locomotives of the series 01 10 or 03 10 these were 3-cilinder locomotives in stead of teh 2-cilinder 01 or 03.

In the mid-fifties the DB started managing the stock computerized, which needed an extra number as a check if the number was correct or existing. This became the dash-number.
Also the number identifies if a locomotive was coal- or oil-fired. So the 01 10 series became 011 (coal) and 012 (oil). Our 01 1075 became 012 075-8 (oil-fired).
When the 01 1075 started service at the Stoom Stichting it became a coal-fired locomotive so the number in DB-times would have been 011 075-9.
That is why both numbers exists.

Nowadays all internationally used rolling stock needed an Europian identification numebr consisting of 12 figures; a tractioncode, a countrycode, the vehicle code with checknumber, country-identifier and owner. So like;90 84 0011 075-9 NL SSN.

We from time to time change the numberplates from 01 1075 to 011 075-9 and back,. Makes a nice change for the photographers.

The 23 023 will also have an Europian number, 90 84 023 023-5 NL SSN.

Dies mal einess kleines Intermezzo: Manchmal wird gefragt nach die Nummeriering unsere Loks.
Alle Loks, ausser der War Department 8811, sind ex-DB und hatten noch im anfang bei die Stoom Stichting die orginal Nummer der DB.

Das war für die 01 10 das Nummer 012 075-8, weil öl-gefeuert. Bei die Stoom Stichting wurde sie wieder zurückt gbaut auf Kohle-feuerung. Wenn noch in Dienst bei der DB sollte das Nummer dann 011 075-9 gewesen sein.

Heute müssen alle Loks welche über die Grenze fahren ein Europäisch Nummer haben. Dieses Nummer besteht aus; ein Traktioncode, in Landcode, das Fahrzeugnummer, ein Landcode und den Eigentümercode. Für die 01 also 90 84 0011 075-9 NL SSN.

Deshalb verwenden wir beide Nummern, macht eine schöne abwechselung für die Fotografen.

Die 23 023 wird auch eine Europäisch Nummer bekommen, nämlich 90 84 023 023-5 NL SSN.

1 opmerking: