dinsdag 26 juli 2016

Soms moet het een beetje ...

meezitten. 
Bij de voorloopas  van het K-H Gestell waren de zijvlakken van de wielen waar de glijlagers langs "glijden" een beetje ruw geworden. We konden zien dat de lagers daar wat ingelopen waren.
Helaas zijn onze draaibanken te klein om een as met wielen van 1000 mm diameter in te kunnen spannen. Dus dan maar via het web rondkijken.
Laat er nu vlakbij (Vlaardingen) een bedrijf zitten (van Hattem B.V.) die wel zo'n draaibank heeft.
Dus even bellen, foto's laten zien en ja hoor we kunnen de as brengen. Nauwelijks waren we terug op het depot of we kregen een belletje dat ze de planning hadden omgegooid. Als we er bij wilden zijn als ze hem gingen afdraaien, moesten we snel zijn want ze gingen zo beginnen.

The frontaxle gliding surfaces for the bearings were a bit rough, we could see wear on the whitemetal bearing. Our lathes are too small for this job, so after a quick look on the net we found a willing machineshop who could do the job.
We brought the axle and before we were back in our shed, we received a call, that if we wanted to witness the process we should hurry back.

Die Gleitfläche der erste Laufachse sind eingelaufen und auch die Gleitlager. Leider sind unsere Drehbänke zu klein um die Achse drehen. Also drauf auf net und glücklichwar ein Betrieb bereit die Arbeit für uns zu machen. Nachdem wir die Achse abgeliefert hatten und wieder zurück im Werkstatt waen, bekamen wir die Anruf das wir uns beeilen sollten wenn wir das drehen sehen möchten.

Asbak

Al een paar keer is de asbak ter sprake gekomen.
De oude asbak was dermate versleten, verbogen en verroest dat er een geheel nieuwe gebouwd moet worden.
De nieuwe wordt natuurlijk zo veel mogelijk naar voorbeeld gebouwd, met hier en daar een verbetering die door ervaring bedacht is.
De asbak werd in het verleden in het frame geplaatst voor de ketel geplaatst werd en dan pas weer uitgenomen als de ketel er weer af ging. In het oude bedrijf gebeurde dat regelmatig.
Bij museumbedrijf gaat de ketel er niet zo vaak af, dus moest de asbak zodanig gebouwd worden dat er delen vrij eenvoudig gewisseld kunnen worden onder de ketel van het frame te lichten.
Vandaar de vele bouten en moeren; het onderste deel van de asbak zijn eigenlijk 4 delen die aan elkaar gebout zitten.

The ashpan needed to be replaced; the old one was a complete write-off.
 Normaly, in the old days, a ashpan is place in the frame just before the boiler is placed.
But with our way of use of the locomotives, it is necessary to replace parts of it, without lifting the boiler. so the new ashpan is divisible.
The lower part are 4 part bolted together.
All parts are being fabricated.

Die Aschkasten musste auch erneuert werden, weil die alte völlig verschlissen war.
Im normalen betrieb wurde die Aschkasten erst im Rahmen montiert befor die Kessel aufgesetzt wurde.
Aber im heutiger Betrieb muss es möglich sein Teile aus zu wechselen ohne die Kessel ab zu heben.
Deshalb ist das untere Teil der Aschkasten teilbar in 4 Teile.
Alle andere teilen werden auch erstellt





Geen opmerkingen:

Een reactie posten