zondag 13 maart 2016

Gestaag maar rustig,...

zou het motto van de week geweest kunnen zijn.
Doordat de prioriteit op dit moment ligt bij het gereed maken van de locomotieven en rijtuigen voor het rijseizoen, zijn er niet al te veel handjes beschikbaar voor het werk aan de 23 023.
Dit wil niet zeggen dat er niets gebeurt, het tegendeel is waar. De mensen die er aan werken verzetten veel werk, maar helaas is dat minder goed zichtbaar te maken. Het meeste is het voorbereiden en het verven (soms een tweede laag) van het frame, het frame van het K-H Gestell.

Because the priority is on the work needed to prepare the rolling stock for the oncoming season, not much (wo)manpower is available for work on the frame and other parts of the 23 023.
Notwithstanding this a lot of progress has been made in prepairing and painting.Only not that visible.

Weil die Priorität beim vorbereiten für das neue Fahrsaison liegt, gibt es nur wenige "Händen" für die 23 023. Trotzdem wird gute Vortgang gemacht mit das lackieren des Rahmens. Leider ist die meiste Arbeit slecht zu fotografieren.

De Ketel

Bij de ketel valt ook niet veel te rapporteren.
In dit stadium is het even afwachten op de uitkomsten van de verschillende testen die gedaan zijn op de proeflasplaat.
Bij de reparaties die aan de ketel gedaan moeten worden, is het voorgeschreven dat er een aantal testen gedaan worden aan een proefstuk. Dit proefstuk bestaat uit een stuk "oude" ketelplaat die uit de langsketel van de 23-ketel is gesneden en een stuk nieuwe ketelplaat die aan elkaar gelast zijn volgens een methode die ook bij de reparatie gebruikt gaat worden.
Op deze wijze stellen we (het reparatiebedrijf en de Stoom Stichting) zeker dat we een goede reparatiemethode hebben.
De testen die gedaan moeten worden zijn o.a.;
1. Röntgenonderzoek, hierbij worden röntgenfoto's gemaakt van de las om te zien of er geen oneffenheden in de las of omliggend materiaal zit. B.v. slak-insluiting van de lasslak, slechte hechting door net te lage smelttemperatuur.
2. Trekproeven; hierbij worden uit het proefstuk staafjes gesneden die in lengte-richting kapot getrokken worden. De benodigde kracht is een maat voor de sterkte en die moet aan bepaalde minimum sterkte voldoen.
3. Een zgn. kerfslagproef; hierbij wordt een proefstukje dwars op de las met een special gevormde "beitel" bewerkt. De benodigde kracht om het proefstuk kapot te slaan, moet voldoen aan minimale waardes.

Ik beschrijf het een beetje beknopt, maar als men op wikipedia zoekt, komen er betere beschijvingen tevoorschijn.

Als de uitslagen posities zijn, kan er definitief begonnen worden met het uitvoeren van het reparatie-plan.

The boiler is awaiting the results of the different tests that are done to certify the repairmethode of welding.
These test are mandatory before the start of the repair.
They are peformed on an "old" sample plate of the boiler and a new sample plate welded together.
Tests are Röntgenphotography, tensile testing and bridle testing.

Befor mann anfangen kann mit dem Kesselreparatur muss mann erst das Schweissprozess kwalifizieren.
Mann nimmt ein Stück "altes" Kesselmaterial und schweisst dass an ein Stück neues Kesselmaterial.
Danach werden Röntgenfotos genommen und beurteilt und Tests wie eine Zugversuch gemacht um zu klären ob die Schweissmethode richtig ist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten