zondag 28 februari 2016

Ineens is er meer ruimte,...

want afgelopen vrijdag is de ketel opgehaald om extern onder handen genomen te worden.
Het laden van een stoomlokketel is van ong 13 ton en kleine 8 meter lang op een dieplader is een lastig karwei. De ketel is een stuk lichter omdat alle buizen, pijpen en (scharnier)steunbouten verwijderd zijn. Normaal is het gewicht ong. 25 ton.
Maar met twee vrachtwagen met kraan, wat goed positioneren en geduld lukt het goed.
De ketel zal naar verwachting een paar maanden elders verblijven.

Natuurlijk betekent deze externe reparatie een forse kostenpost. Steunen kan nog steeds via www.stoomstichting.nl steun de 23 023.

Last friday the boiler was picked up for transport to the external firm that will do al the welding on plates en stays. 
Lifting a boiler weighing round 13 tons (because empty of stays, flues etc) and 8 mtr long can be done with two trucks with cranes, good poditioning and patience.
We are not expecting the boiler back within a few months
Gifts are still very welcome on www.stoomstichting.nl steun 23 023




Letzte Freitag ist der Kessel abgeholt zum betrieb, welche die Schweissarbeiten am Flicken und (Gelenk)stehbolzen ausführen will. 
Verladen von den 13 to. schwere Kessel wurde von zwei Laster mit Kräne ausgeführt. Nur eine Sache von gut positionieren und Geduld.
Die Arbeiten werden wahrscheinlich einige Monaten daueren.

Spenden sind noch immer willkommen auf www.stoomstichting.nl steun 23 023.




 Nog een paar keer steken met de vrachtwagen en weg is hij...





en een lege manipulator achterlatend.
Leaving behind a empty manipulator
Bleibt nur übrig ein Lehre Manipulator.



Aan het frame werd gestaag gewerkt, soms gezellig met z'n tweetjes. De ketelsteun krijgt eerst een laag primer, daarna de eerste zwarte aflaklaag.






At the frame the paintwork progresses, first a primercoat than the first topcoat.









Am Rahmen wird lackiert, erst grundierung, dann die erste lackierung.




Ook de  het eerste deel van de omloop is eindelijk schoon genoeg gepeuterd om te kunnen beginnen met verven. De staalplaten van de omloop is van speciaal "traanplaat" gemaakt om uitglijden te voorkomen. Dus je moet echt om elke traan goed schoonmaken.

The first part of the "walkway" is finally ready, after painstacking cleanning, to be painted.

Endlich ist das erste Teil der umlauf fertig zum lackieren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten