zondag 21 februari 2016

Het herstel zet door, dus......

had ik weer de weg naar het Stoomdepot afgelegd.

Het was een drukke week; er moet, naast de werkzaamheden aan de 23 023, ook veel werk verzet worden aan de andere locs en rijtuigen. De eerste drie maanden van het jaar gebruiken we om de 2-, 5-, of 1-jaarlijkse inspecties uit te voeren, We hebben dan voor wat betreft het rijseizoen winterrust, maar juist voor de werkplaats topdrukte.

Een van de manuurverslindende objecten is onze 01 1075 of 011 075-9, deze loc ondergaat een ketelkeuring. Bij deze ketelkeuring is helaas wat "meerwerk" gevonden, er moet door een certificeerd lasser laswerk verricht worden aan lekkende kapjes en steunbouten en hemelankers. Op zich niet spannend, maar we zijn er wel een aantal dagen zoet mee.

Beside the 23 023 our 01 1075 is a rail manhour costing locomotive, during our 2-yearly boiler inspection we found leaking stays and caps. These need to be welded by a certified welder. It is one of those things that eats away manhours( and money), because we can do the preparations ourself.

Neben die 23 023 ist unsere 01 1075 oder 011 075-9 eine richtige Stundenfresser. Während die 2-jährliche Kesselprüfung sind einige undichte Stehbolzen und Kappen gefunden, welche durch ein Zertifikat Schweisser geschweisst werden muss. Und die Vorbereitungen kosten viel Zeit.

Ketelinspecties 

In Nederland vallen alle drukhouders, dus ook locomotiefketels onder de populair gezegd de wet op de drukvaten.
Dit betekent voor ons als Stoom Stichting dat als we een ketel in dienst hebben of willen brengen dat we aan de inspectiecriteria van deze "wet" moeten voldoen.
Een van die criteria is dat elke twee jaar een ketel in- en uitwendig geïnspecteerd moet worden.
Dat houdt in dat de ketel leeggemaakt, inwendig gewassen (om kalksteenresten te verwijderen) moet worden. Ook worden alle "appendages", zijnde de afsluiters, kleppen, veiligheden, fluit enz. verwijderd om een voor een opengemaakt en gereviseerd te worden.
Na het wassen wordt er gekeken of er geen scheuren, roestplekken of andere "rare" dingen te zien zijn. Ook wordt bijvoorbeeld gekeken of er geen leksporen aan de buitenkant van de ketel te zien zijn. Helaas was dat bij de 01 het geval, waardoor we wat meerwerk hadden deze keer.
Tussentijds moet de ketel ook door een onafhankelijke ketelinspecteur van een door de wetgever geautoriseerd bedrijf geïnspecteerd worden. In ons geval is dat Lloyd's Register, die ons ook sponsord voor dit werk.





Na de reparaties worden de appendages weer opgebouwd en de ketel eerst met waterdruk afgeperst om te zien of hij dicht is en blijft. Daarna wordt hij onder stoom gebracht om de veiligheden af te stellen en te verzegelen.

In the Netherlands locomotiveboilers have a two-year ticket interval. Every two year a boiler needs to be inspected internally and externally. For that the boiler is emptied, internally washed to remove scale and all valves etc are removed.
Than the boiler is inspected internally and externally for leaks, corrosion, heavy scale or cracks etc. 
This time the boiler of 01 had some leaks.
After the inspection and repair, the boiler is closed and pressurised with water to check if there are no leaks etc.
Than the boiler is steamed to set the safety-valve and sealed.

In die Niederlände Kessel müssen jede zwei Jahr geprüft werden.
Die Kessel werden dann ausgewaschen, innen und ausen geprüft ob keine unregelmässigkeiten da sind. Leider gab es undichte Kappen und Stehbolbolzen und das reparieren kostet Zeit ( und Geld).
Dann muss der Kessel eine Wasserdrukprobe bestehen und danach werd er Dampfgeprüft und die Sicherheitsventiele gestellt und plobiert.


Het frame van de 23 023

Het verfwerk aan het frameen terugplaatsen van onderdelen vordert gestaag. Delen van de omloop zijn geprimerd en gevrfd. De remcilinders zijn weer teruggeplaatst. Een kleine collage van foto's.

The paintwork on the Frame and the installing of parts is on going. The walkway is painted and the brakecilinders re-installed. A small selection of pictures.

Am Rahmen gehen die Lackierarbeiten gut voran und auch die zwei Bremszylinder sind montiert.
Eine kleine fotoserie.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten