zondag 29 november 2015

Vele handen maken.....

licht werk is een mooi spreekwoord en dat gaat ook op bij de werkzaamheden aan de 23 023. Want er zijn nog steeds voldoende kleine en grote karweitjes die gedaan moeten worden.
Naast het zorgvuldig schoonmaak, kunnen ook zaken weer gemonteerd worden. Zo zijn er weer twee aslagers geplaatst op de grote koppelassen.

Bij groot onderhoud worden ook dingen gevonden die te ver versleten zijn en daarom vervangen moeten worden. Zo ook de overbrenging en hendels om de asbakkleppen te openen en dicht te doen.
Vroeger was het een kwestie van het juiste nummer zoeken en bestellen, maar helaas gaat dat niet meer en moeten we dit onderdeel zelf fabriceren. Maar misschien maakt dit het werken aan oude locs wel zo leuk.

As always when performing major overhaul, you find parts that are beyond repair. In the "old days"it was just a matter of finding the correct partnumber en ordering it. Now we have to manifacture these parts ourself. As is the case with these levers to open and close the asbox.

Immer wenn man eine HU ausführ findet man Sachen welche nicht mehr reparierbar sind. Damals konnte man diese Sachen einfach bestellen. Jetzt muss man die Teile selber fertigen, so auch diese Übertragung für das öffnen und schliessen von die Aschklappen.

Kleine onderdelen halen we ook van b.v. het K-H Gestell. Dit het onderstel waarin de voorloopas en de eerste koppelas ondergebracht zijn. B.v de remcilinder is niet erg groot, kan vrij gemakkelijk gedemonteerd, schoongemaakt en gecontroleerd worden.

Small items, which are easily removed, cleaned and inspected are removed from the K-H Gestell. This is the front bogie.

Vom K-H-Gestell ist der Bremszylinder demontiert, saubergemacht und inspektiert.

Ketel

Bij de ketel worden de gaten schoongemaakt met een stiftfrees zodat daarna scheuronderzoek kan plaatsvinden. Gelukkig zijn het niet heel veel gaten, maar een kleine 2600:-).

At the boiler all 2600 holes for the stays have to be milled and inspected for cracks.

Am Kessel werden alle 2600 Löcher sauber gefräst und auf Risse kontrolliert.










Ook worden de gaten in de rookkastpijpenplaat waar straks de de buizen en pijpen ingerold worden opgewerkt.
De pijpen en buizen worden in de rookkast gemonteerd d.m.v. het zgn. rollen. Door met een apparaat de diameter van de pijp of buis groter te maken terwijl de pijp of buis in het gat zit, klemt deze zich zodanig vast dat er een stevige lekdichte verbinding ontstaat. 
Echter dit kan alleen als het gat mooi glad is. Vandaar het uitslijpen van de gaten.

De holes in the smokebox tubeplate are cleaned in order to get a proper pressure resistant construction.

Die Löcher im Rauchkammer Rohrwand müssen auch sehr sauber sein, wenn die neue Röhre eingewalzt werden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten