zondag 17 januari 2016

Buiten is het koud,...

binnen brandt de kachel. Dat levert gelukkig weer handjes op, die graag aan de 23 023 willen werken:-). 
De voortgang is gestaag, de laatste onderdelen worden aan gepakt/gedemonteerd.
Een van die delen is het ganghendel. Hiermee wordt door de machinist de rijrichting bepaald en de zgn. vullingsgraad van de cilinders. Het is een beetje de versnellingsbak van een lok, maar dan geheel anders.
Bij een stoomloc kun je de rijrichting bepalen door bij vertrek te kiezen, middels het ganghendel en de daar aan gekoppelde armen en benenwinkel, of de stoom de zuiger b.v. naar voren duwt of naar achter. Dit is afhankelijk van hoe de zuiger in de cilinder staat, hoe de stand van de daar aan gekoppelde drijfstang is enz. Bij gelegenheid zal ik daar wat meer over schrijven. Een van de onderdelen van het ganghendel is de schroefspindel. Deze moet, u raadt het al, op scheuren onderzocht wordt en de bijbehorende draadbus en draagbussen op speling.

One of the last parts that needed disasssembly was the valve-gear mechanisme. This gear mechanisme regulates forward or backward movement of the locomotive. The spindle and bearings need to be checked on wear and cracks.

Eine der letzte Teile zum demontieren ist die Steurungkurbel. Die muss auf Rinse und Spiel geprüft werden.





Naast demonteren is er langzaam een begin gemaakt met monteren van de onderdelen aan het frame.
We beginnen aan het begin van de lok oftewel de buffers en de luchtslangen voor het remsysteem.
Ik zou zeggen; zoek de verschillen.

Beside disassembly, we begun to install refurbished parts on the frame. Both the buffers and the four brake-air hoses were installed.

Neben demontieren haben wir angefangen mit montieren fertige Teile, wie zum Beispiel die Puffer und Luftschläuche







Geen opmerkingen:

Een reactie posten