zondag 19 juli 2015

Dit blog is bedoeld om de lezer te informeren over de voortgang van de revisie van stoomlok 23 023 van de Stoom Stichting Nederland te Rotterdam.
In het Museum Stoomdepot aan de Rolfhartkoornweg 50 wordt door vrijwilligers hard gewerkt om de 23 023 weer in topconditie te brengen, zodat de lok in 2017 weer over de Nederlandse en mogelijk Duitse sporen kan rijden.
Daarnaast zal af en toe ook informatie te lezen en zien zijn over andere werkzaamheden die door de vrijwilligers uitgevoerd worden.
De werkzaamheden worden op woensdagen en zaterdag uitgevoerd.  Helaas ontkom ik er niet aan "vaktermen" te gebruiken om werk aan te duiden. Kijk voor verdere informatie op de website www.stoomstichting.nl
This Blog is set up to inform you on the progress of the major overhaul of German build, but Dutch StoomStichting Nederland-owned Steamloco 23 023. I'll try to put also some English text on this blog, but Google translate should also do wonders.
Dieses Blog ist da um Ihnen zu informieren über die Vortschritte im Hauptuntersuchung der Dampflok ex BD 23 023 bei der StoomStichting Nederland in Rotterdam, die Niederlände. Ich werde verscuch auch manchmal etwas in Deutschzu schreiben, aber Google translate sollte auch sehr hilflich sein.




Op 27 juni 2015 werd een grote stap gezet in de voortgang van de revisie. Met behulp van een 110tons mobiele kraan van de Fa. Wagenborg-Nedlift werd eerst de ketel van het lokframe gehesen en op een verplaatsbare ketelmanipulator geplaatst.
On juni 27th the boiler was lifted and put on a inhouse manufactured mobile manipulator.
Am 27 Juni wurde die Kessel vom Rahmen abgehoben und auf eine eigenproduzierte Kesselmanipulator gelegt.

Deze manipulator is in eigen beheer gemaakt. Door de ketel te draaien op de manipulator is het mogelijk steeds "onder de hand te werken" in plaats van soms boven je hoofd.

Na het naar binnen rollen van de ketel/manipulator werd het lok-onderstel tussen hefbokken gerold om het frame van de assen te heffen. Vanwege de grote diameter van de "aangedreven"assen moet het frame minstens 1,80 mtr omhoog. Het is een imposant gezicht; zo'n zwevend frame van 25 ton.
After this operation the frame was lifted and put on small bogies.
Danach wurde das Rahmen ausgeachst und auf kleine Rollböcke gesetzt.



Nadat de assen weggerold waren is het frame op zgn. diplorries/spoorlorries gezet om nog verplaatsbaar te zijn. Dit was nodig omdat het frame naar buiten gerold moest worden en omgehesen naar een andere spoor met behulp van de kraan.
Na zo'n hele operatie mag de groepsfoto niet ontbreken.

Op de woensdag en zaterdagen die volgden is meteen begonnen met het werk aan de ketel en frame en assen.

Allereerst is een sfeerplaatje van het lossnijden van de verse stoompijp.
Bij de ketel moeten alle steunbouten en scharniersteunbouten vervangen worden en een flink deel van de ketel buik. Meer info hierover op www.Stoomstichting.nl.

From the boiler the stays and "movable" stays will be replaced. Also all the tubes and a large aera of the lower part of the boiler.
Beim Kessel werden alle Stehbolzen, Gelenkstehbolzen und Rohre als auch einige flicken im bauch der Langskessel erneuert.

De eerste vijf


Ook aan het frame en de assen moet veel gebeuren; allereerst schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken.

Als on the frame there is plenty of work; to begin with cleaning,cleaning,cleaning

Auch am Rahmen gibt es viel zu tun, am ersten saubermachen, saubermachen,saubermachen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten