dinsdag 26 februari 2019

De laatste loodjes.....

wegen het zwaarst of de finishlijn is in zicht. Het is maar hoe je het wil omschrijven.
Het bijhouden van het blog is er bij ingeschoten, maar dat wil niet zeggen dat we niet verder gegaan zijn met de 23 023.

Sterker nog, we hebben het einde in zicht.
Een dezer dagen zal de ketel afgenomen worden door de bevoegde instantie, in ons geval Lyodd's Register. 
Na deze mijlpaal staan niets de eerste schreden op eigen kracht meer in de weg.

De afgelopen dagen/weken is besteed aan het consequent nalopen van alle leiding-verbindingen, bouten en moeren, splitpennen, enz. Ook het terugplaatsen van b.v. de ram,en, deuren en krukjes neem veel tijd in beslag. Je kan maar met een beperkt aantal mensen tegelijk in het machinistenhuis werken.
Een ander tijdrovend  karwei is het vullen van alle smeerleidingen met dikke olie. De dikke olie heeft, u snapt het al, de eigenschap dat het dik is, dus zwaar/ slecht stroomt. Dus Tom Poes verzin een list en maakt "even"een hulpje, in de vorm van een luchtgedreven pomp met bijbehorende slang/koppeling, een kookplaatje om de olie te verwarmen en eeen tankje voor de olie. Dat "even" is zo een dagje werk.
Maar genoeg geschreven tijd voor wat foto's en een filmpje.
Te zien is het doorblazen van de stoomverbindingsweg van regulateur tot de schuivenkast. Doorgeblazen worden op deze manier de verse stoomleiding in de ketel, de stoomverzamelkast met oververhitters en de verse stoompijpen naar de schuivenkast en de schuivenkast. Het ziet er "gaaf" uit, de "bagger" lag tot 18 meter ver.
Alles er op en er aan
Drijfwerk stokerszijde

genoeg splitpennen,pennen en bussen om te controleren

Laatste loodjes

Machinistenzijde
Na het poetsen, tweede leven.
Hoppa, de vuur er in. De zon helpt mee.

Begint al wat te lijken.


The finishline is in sight. Just a few hurdles to go 😀😉.

After a thorough check of all bolt/nuts, splitpins and so on, we were ready to install the doors, windows, the seats in the cab.
Within days we will have the boilerinspector of Lyodd's Register over to do the final paperwork and then we will have the 23 023 take its first steps under own steam. Than we will do test runs with final test runs on the mainline near Rotterdam.

Das Ende ist in Sicht.
Die letzte Zeit waren wir beschäftigt mit Kontrolieren alle Verbindungen, Splinten, usw.
Jetzt steht die Abnahme der Kessel bevor durch die Behörden (Lyodd's Register).
Und dann ... die erste Gehversuche unter eigenem Dampf.

Und dann Abnahme-fahrten auf die Strecke rundum Rotterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten