zaterdag 12 september 2015

Na een weekje overgeslagen te hebben doordat uw Blogger met de stoomlok 65 018 van de Stoom Stichting Nederland acte de présence moest geven bij onze collega's van de Veluwse Stoomtrein Mij rondom Beekbergen, kan ik nu een verslagje maken over de afgelopen twee weken.
Graag verwijs ik jullie naar de vele filmpjes, foto's en andere ongein op het WorldWideWeb over de inzet van de 65 018 en de 01 1075.
Zondag de 13de rijdt de Stoom Stichting Nederland met de 01 1075 (of 011 075-9) een tweetal slagen tussen Oisterwijk en Eindhoven in het kader van 150 jaar spoor tussen Tilburg en Boxtel.

After a week absence due to the activities of your Blogger with Loco 65 018 at de Veluwse Stoomtrein Mij. at Beekbergen, I am  to write an other chapter on the progress, although very small. Please check the  WorldWideWeb for photos and movies.

Nach eine Woche unterwegs mit unsere Lok 65 018 bei unsere Freunde der Veluwse Stoomtrein Mij. in Beekbergen, bin ich wieder da zum reportieren über die kleine vortgang mit der HU.

Vanwege de ritten is het werk aan de 23 023 een stuk minder opgeschoten, maar toch is er tussen de bedrijven door aan het frame en onderdelen gewerkt.


Omdat er sprake is van een volledige revisie van de lok, moeten een aantal onderdelen zeer kritisch bekeken worden. B.v. de drukvaten van het remsysteem moeten met waterdruk getest worden om te zien of ze nog voldoen aan de eisen. Het zou vervelend zijn als een tankje scheurt in bedrijf. Daarna volgt verven van het tankje en het vastleggen op papier

Because the loco gets a complete overhaul special attention has to be given to some of the parts. E.g. the brakesystem airtanks must be waterpressure tested to ensure that the do not burst while is use. After the test the tank is painted and the paperwork done.

Weil es eine Hauptunterzuchung betrifft müssen einige Teile extra untersucht werden. Z.b. die Bremssystem Druckbehälter mussen mit Wasserdruck getestet werden ob sie nicht riessen unter Druck. Hiernach ist die Behälter gefärbt und die Papierkrieg begonnen.


Ook moeten de wielen en assen middels Non-Destructief Onderzoek op scheurtjes onderzocht worden. Op de as is nog een beetje van de witte contrastvloeistof te zijn die gebruikt wordt om te onderzoeken. Om het simpel uit te leggen; er wordt eerst witte vloeistof op het te onderzoeken oppervlak gespoten, na droging wordt d.m.v een magneet een magnetisch veld opgewekt in het oppervlak, tijdens dit opwekken wordt er heel fijn ijzervijlsel in vloeistof op het oppervlak gespoten. Als er een scheurtje zit is daar het veld verstoord en krijg je een ophoping van vijlsel, dat ziet er dan uit als een potloodstreepje. Gelukkig zaten er geen scheurtjes in, maar mochten we iets vinden zal ik proberen er een foto van te maken.


The wheels and axle must be Non-Destructive tested. On the axle the white contrast fluid is visible. The methode uses white fluid whcih is sprayed on the surface, than a magnetic field is form with an magnet and a fluid containing small iron particles is spray on the surface. There where there is a crack the magnetic field is disturbed and a hairline stripe can be seen. Luckily there was no crack, but i'll ty to find an example to show you.

Die Radsätze müssen auf Risse untersucht werden. Das wird mit Magnetverfahren geprüft. Auf das Oberflach wird weisse Farbe gespritst, dann wird mit ein Magnet ein Magnetfeld aufgeweckt, dann sehr feine Eisenteilchen gespritst. Wenn es ein Riss gibt, sieht mann eine feine bleistift-artige Linie.

Vandaag is er naast het opstoken van de 01 1075 voor de rit van morgen ook nog druk gereinigd aan het frame. Het gedeelte onder het machinistenhuis is zo goed als schoon. 

Today is beside the preparing loco 011075 for tomorrows MainLine event, the frame was again cleaned with the steamcleaner.

Zusammen mit das Anheizen von Lok 01 1075 ist auch das Rahmen wieder mal gesaubert. Unter das Führerhaus ist es jetzt fertig gesaubert.



1 opmerking: